Szpiegostwo gospodarcze – jak się przed nim ustrzec?



Szpiegostwo gospodarcze – jak się przed nim ustrzec?
Szpiegostwo gospodarcze obejmuje wszelkie działania mające na celu pozyskanie tajemnic handlowych, negocjacyjnych, technologicznych, metod wytwarzania produktów lub strategii firm konkurencyjnych. To także zdobywanie informacji na temat rozwoju poszczególnych produktów, treści zawartych w raportach i badaniach, a także planów rozwoju przedsiębiorstwa.

 

Szpiegostwem gospodarczym jest też zbieranie i analiza danych na temat polityki cenowej i planowanych akcji marketingowych lub PR-owych. Szpiegostwo gospodarcze występuje najczęściej w branżach technologicznych i finansowych, ze względu na przeznaczanie dużych kwot na rozwój innowacyjnych systemów oraz cyberbezpieczeństwo. Konkurencji zależy głównie na pozyskaniu informacji, które będą mogły zapewnić w przyszłości przewagę na rynku, więc dana firma powinna starannie strzec cenne zasoby i działać w taki sposób, aby nikt niepowołany nie uzyskał do nich dostępu. Jak to zrobić?

 

Jak zapobiec szpiegostwu gospodarczemu?

 

Przede wszystkim należy zastanowić się, w jaki sposób ważne informacje mogą dostać się w „niepowołane ręce” i jak nie doprowadzić do takiej sytuacji.

 

- Poufne dane najczęściej pozyskiwane są przez nielojalnych pracowników, nie można więc przekazywać kluczowej wiedzy osobom, do których nie ma się zaufania.

 

- Należy przeszkolić kadrę pod względem następujących okoliczności np.: rozmów z dziennikarzami branżowymi, prób wypytywania o tajemnice firmowe, bezpiecznego publikowania informacji w internecie, udostępniania danych osobom postronnym, zdradzania strategii na konferencjach i warsztatach.

 

- Trzeba uważać na treść ogłoszeń dotyczących poszukiwania nowych pracowników. Nie można umieszczać w nich szczegółów związanych z zakresem potrzebnych kompetencji np. obsługi specjalistycznych programów.

 

- Powszechną praktyką powinno być wyjątkowe dbanie o rozwój i życzliwą relację z pracownikami mającymi do czynienia z danymi wrażliwymi. W przypadku gdy taka osoba jest mocno przywiązana do firmy, dobrze się w niej czuje i wie, że może liczyć na dobre warunki, dwa razy zastanowi się zanim rozważy ofertę konkurencji. Co więcej lojalny pracownik może nawet poinformować szefa o próbie szpiegostwa.

 

- Firma, która odkryła, że jej tajemnice są znane konkurencji, może skorzystać z usług specjalistycznej agencji detektywistycznej i prywatnego detektywa specjalizującego się w tej dziedzinie w celu ustalenia źródła wycieku informacji. Powinna również podjąć kroki prawne w celu powstrzymania kolejnych prób kradzieży. Sankcje ustanowione przez sąd często zmuszają dany podmiot do zaniechania dalszego wykorzystywania wiedzy pozyskanej w sposób niezgodny z prawem. Wyrok wskazujący na duże odszkodowanie również często zniechęca do podjęcia podobnych działań w przyszłości.

 

Szpiegostwo a wywiad gospodarczy.

 

Granica pomiędzy tymi dwoma pojęciami musi być jasno postawiona. Szpiegostwo polega na zdobywaniu potrzebnych danych oraz informacji za pomocą wszelkich dostępnych metod, również tych nielegalnych. Z kolei wywiad gospodarczy to działania mające na celu pozyskanie konkretnej wiedzy w oparciu informacje jawne i przepisy prawa obowiązujące w danym kraju.

 

Poprzednia aktualność | Następna aktualność >>

Masz więcej pytań? Zadzwoń!
500 189 251

Współpraca